Αναρτήθηκε από: internationalaffairs1 | 29/10/2008

H ΝΕΚΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ “ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ”

H νεκρά θάλασσα σβήνει αργά αλλά σταθερά από τον χάρτη.Τα τελευταία 50 χρόνια, αποξηράθηκε το ένα τρίτο αυτής της θάλασσας.Κάθε χρόνο, η στάθμη του νερού, μειώνεται κατά ένα μέτρο.

Ο κύριος λόγος, είναι το γεγονός ότι τα νερά του Ιορδάνη Ποταμού που τροφοδοτούν αυτή τη θάλασσα, χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο από τις χώρες της περιοχής για άλλες χρήσεις.Και το γεγονός αυτό, δεν μπορεί ν’αλλάξει. Εχουμε ήδη μπει στην εποχή όπου το πόσιμο νερό είναι ένα σπάνιο αγαθό.

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, η ιδέα να δημιουργηθεί ένα κανάλι το οποίο θα συνδέσει την Νεκρά Θάλασσα με την Ερυθρά Θάλασσα, και το οποίο θα τροφοδοτήσει την Νεκρά Θάλασσα με νερό, επανέρχεται δριμύτερη.

Η ιδέα αυτή δεν είναι καινούργια. Η προτεινόμενη διαδρομή είναι καινούργια δεδομένου ότι η αρχική ιδέα ήταν, το κανάλι να συνδέσει την Μεσόγειο με την Νεκρά Θάλασσα. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μεναχέμ Μπεγκίν, είχε εγκαινιάσει το έργο, επιθεωρώντας τα πρώτα μέτρα του καναλιού που είχαν ανοιχθεί.Γύρω στο 1985, η ιδέα εγκαταλείφθηκε.

Τα τελευταία δύο χρόνια, η ιδέα επανήλθε αυτή την φορά με προτεινόμενη διαδρομή 180 χιλιομέτρων μέσω αποκλειστικά της Ιορδανίας.Ο Παγκόσμια Τράπεζα χρηματοδοτεί την μελέτη σκοπιμότητας η οποία θα στοιχίσει περίπου 15 εκατομμύρια Δολάρια, και η οποία θα ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 18 μηνών.

Το κόστος του έργου υπολογίζεται στα 4 περίπου δισεκατομμύρια δολάρια, και πέραν του καναλιού, προβλέπει μεγάλο υδρο-ηλεκτρικό φράγμα ( η Νεκρά Θάλασσα βρίσκεται υψομετρικά , 400 μέτρα κάτω από το επίπεδο της Θάλασσας ), και εργοστάσιο παραγωγής πόσιμου νερού. Η μισή ποσότητα του νερού που θα περνά από το κανάλι, θα μετατρέπεται σε πόσιμο νερό, για τις ανάγκες της Ιορδανίας.

Ήδη ένα σημαντικός δημόσιος διάλογος έχει αρχίσει στις χώρες της περιοχής γι’αυτό το έργο.Οι απόψεις είναι μοιρασμένες.Απο την πλευρά τους, οι οικολογικές οργανώσεις αντιδρούν σφοδρά στο ενδεχόμενο δημιουργίας αυτού του καναλιού.

Το θέμα αυτό, αφορά ολόκληρη την περιοχή, και στην ουσία εντάσσεται στον γενικότερο προβληματισμό, ως προς τις κατευθυντήριες γραμμές δράσης της παγκόσμιας κοινότητας αναφορικά με το θέμα του νερού στην συγκεκριμένη περιοχή. Όλες οι χώρες της περιοχές διαπιστώνουν την έλλειψη νερού, ενώ ο πληθυσμός τους συνεχώς αυξάνεται.

Δίχως να θέλω να υποτιμήσω τα επιχειρήματα των περιβαλλοντολογικών οργανώσεων, πιστεύω ότι το έργο αυτό πρέπει να γίνει, και νομίζω ότι τελικά, θα γίνει. Ουτως η άλλως , αν το έργο δεν γίνει, η Νεκρά Θάλασσα δεν θα υπάρχει πια σε 30 χρόνια. Αν γίνει , θα σωθεί η Θάλασσα, αλλά θα αλλάξουν τα χαρακτηριστικά της.Τι είναι πιο οικολογικό από τα δύο; Μου φαίνεται το δεύτερο.

Εν πάσει περιπτώσει, το κύριο θέμα που τίθεται εδώ, είναι το θέμα της έλλειψης νερού στην περιοχή, και πώς αυτό θα αντιμετωπιστεί.

Με την έννοια αυτή, το θέμα του καναλιού, αφορά τις Διεθνείς Σχέσεις.Η συνέχιση της σημερινής κατάστασης μόνο επί πλέον τριβές μπορεί να φέρει στο μέλλον στην περιοχή.Το μεγαλύτερο πρόβλημα, το αντιμετωπίζει η Ιορδανία, ενώ το Ισραήλ έχει αρκετά μεγάλη ακτογραμμή για να κατασκευάσει επιπλέον εργοστάσια αφαλάτωσης στο μέλλον.

Το κανάλι αυτό θα μπορούσε κατά συνέπεια να ονομαστεί το κανάλι της ειρήνης όπως άλλωστε έχει ήδη προταθεί από πολλούς, δεδομένου ότι θα μειώσει τις εντάσεις και θα συμβάλλει στην ευημερία ολόκληρης της περιοχής.

Internationalaffairs1

About these ads

Υποβολή απάντησης

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Κατηγορίες

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 301 other followers